Najlepiej sprzedające się gry w Japonii w 2023 roku

Najlepiej sprzedające się gry w Japonii w 2023 roku

japonia

Przyjrzyjmy się temu w co najchętniej grali Japończycy ubiegłego roku.

Famitsu jak co roku przygotowało odpowiednie zestawienie. I po raz dziewiętnasty rok z rzędu (sic!) gry Nintendo zdominowało zestawienie najlepiej sprzedających się gier w Kraju Kwitnącej Wiśni. Co więcej, wszystkie miejsca zostały obsadzone przez tytuły na Switcha.

Dzięki japońskiemu magazynowi mamy też podane konkretne liczby dotyczące sprzedaży, więc możemy dowiedzieć się jak dobrze poszło poszczególnym tytułom. Liczby podane w nawiasach pokazują ile egzemplarzy danej gry sprzedano w zeszłym roku, a po ukośniku dodatkowo podana jest całkowita liczba sprzedanych egzemplarzy jeżeli jej premiera była przed 2023 rokiem.

10. Super Mario RPG (447 687 egz.)
9. Splatoon 3 (503 312 egz. / 4 191 126 egz.)
8. Dragon Quest Monsters 3: The Dark Prince (510 477 egz.)
7. Kirby’s Return to Dreamland Deluxe (514 581 egz.)
6. Mario Kart 8 Deluxe (617 223 / 5 631 598 egz.)
5. Momotaro Dentetsu World (795 681 egz.)
4. Pokémon Scarlet & Violet (907 432 egz. / 5 246 363 egz.)
3. Pikmin 4 (1 119 027 egz.)
2. Super Mario Bros. Wonder (1 549 401 egz.)
1. The Legend of Zelda Tears of the Kingdom (1 929 603 egz.)

Jak widać nadal dobrze sprzedają się starsze tytuły na Switcha - Splatoon 3 wyprzedziło remaster Super Mario RPG, najnowsze Mario Kart pokonało najnowszą odsłonę gry z serii Dragon Quest, a najnowszym Pokemonom niewiele zabrakło, by wskoczyć o oczko wyżej. Fajnie, że te starsze tytuły cały czas znajdują nowych nabywców - pokazuje to, że gry od Nintendo potrafią być ponad czasowe, a właściciele Switcha chętnie grają w starsze tytuły.

Sporym zaskoczeniem dla mnie jest 5. miejsce Momotaro Dentetsu World. Tytuł ten w eShopie zajął 25. miejsce, a w wersji pudełkowej dość wysoko się uplasowała w powyższym zestawienie. W sumie to jestem bardzo ciekawy, czy ta gra przyjęłaby się na zachodnim rynku i czy by odniosła choć zbliżony sukces.

Pierwsza trójka zaś była w sumie do przewidzenia. Jak widać Japończycy lubią grać zarówno w przygody Linka, Mariana czy uroczych (a jakby powiedzieli sami Japończycy - kawaii) pikminów. Każda z najnowszych odsłon sprzedała się w ponad milionie fizycznych egzemplarzy, z czego Zeldzie niewiele zabrakło do przekroczenia dwóch milionów sztuk.

Warto tu jeszcze wspomnieć o samych konsolach. Nintendo w 2023 roku sprzedało ponad 4 miliony Switchy (dokładnie 4 062 609 sztuk). Na drugim miejscu wylądowało Sony i ich PS5, które znalazło 2,5 miliona nabywców. Na trzecim zaś miejscu znalazł się Microsoft, które w Japonii sprzedał raptem nieco ponad 141 tys. sztuk Xbox Series X|S.

Jak widać, mimo iż Nintendo Switch jest już 7 rok na rynku, to zarówno sam sprzęt, jak i gry, nadal świetnie się sprzedają w swojej ojczyźnie. Czy ten trend się utrzyma? Wszystko w rękach Big N. Myślę, że teraz wszyscy czekamy na ich ruch z ogłoszeniem daty premiery następcy Switcha. Czy to nastąpi w tym roku? Czas pokaże. Bo pamiętajmy - to jest Nintendo, oni zawsze idą swoją ścieżką, czasami wbrew zdroworozsądkowej logice.

Top30 japońskiego Nintedno eShop

Japoński oddział Nintendo przygotował swoje podsumowanie najczęściej pobieranych gier z japońskiego eShopu w poprzednim roku (a konkretniej z okresu 1 stycznia - 20 grudnia 2023). W zestawieniu znalazło się 30 tytułów. Jest tam kilka niespodzianek, zarówno w pierwszej dziesiątce, jak i na dalszych miejscach.

Przyjrzyjmy się więc poszczególnym dziesiątkom.

30. Momotaro Dentetsu: Showa, Heisei, Reiwa mo Teiban
29. Pikmin 1
28. Nintendo Switch Sports
27. Pokemon Scarlet
26. Pikmin 2
25. Momotaro Dentetsu World: Chikyuu wa Kibou de Mawatteru
24. Among Us
23. Persona 4 Golden
22. Human: Fall Flat
21. Super Smash Bros. Ultimate

W trzeciej dziesiątce znalazły się dwie gry Momotaro Dentetsu - widać, że Japończycy bardzo lubią tę serię od Konami (która nota bene nigdy nie opuściła granic Kraju Kwitnącej Wiśni). Pojawiły się też remastery dwóch pierwszych części Pikmin, jak i multliplayerowe indyczki Among Us i Human: Fall Flat.



20. Kirby’s Return to Dream Land Deluxe
19. Mega Man Battle Network Legacy Collection Vol. 1
18. Minecraft
17. Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
16. Animal Crossing: New Horizons
15. Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics
14. Mega Man Battle Network Legacy Collection Vol. 2
13. Pokemon Violet
12. Legend of Zelda: Breath of the Wild
11. Monster Hunter Rise

W drugiej dziesiątce bez jakiś większych zaskoczeń. Animal Crossing cały czas utrzymuje się na dość wysokiej pozycji, podobnie jak Breath of the Wild - tu zapewne zasługa premiery najnowszej części przygód Linka.

A jak wygląda pierwsza dziesiątka?

10. Fire Emblem Engage
9. Super Mario RPG
8. Overcooked 2
7. Splatoon 3
6. Mario Kart 8 Deluxe
5. Dragon Quest Monsters: The Dark Prince
4. Super Mario Bros. Wonder
3. Pikmin 4
2. Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
1. Suika Game

No i tu mamy więcej zaskoczeń. Wiekowy już Mario Kart 8 Deluxe na wysokim szóstym miescu wyprzedził Splatoon 3 oraz remake Super Mario RPG. To zapewne zasługa Booster Course Pass, które jak widać ładnie wydłużyło nie tylko życie temu tytułowi, ale również podkręciło sprzedaż. Najnowszy Dragon Quest znalazł się w pierwszej piątce, a Pikmin 4 (ku mojemu zaskoczeniu) przebiło najnowszą dwuwymiarową platformówkę z Mario, czyli Super Mario Bros. Wonder. I pewnie najnowsza Zelda zgarnęła by podium, gdyby nie ta mała gra logiczna Suika Game. Jak widać Japończycy faktycznie pokochali układanie uroczych owoców na tyle mocno, że tytuł ten zdetronizował największe nintendowe hity.

Trzeba pamiętać, że powyższe zestawienie dotyczy tylko i wyłącznie cyfrowych kopii gier. Bo to jak wyglądała sprzedaż wersji pudełkowych gier mogłeś przeczytać na początku tego artykułu. Muszę przyznać, że to zestawienie wygląda bardzo ciekawie i pokazuje w jakie tytuły lubią grać Japończycy.

Zdjęcie: Victor Carvalho / Unsplash

Podaj dalej:


Pan Nindyk

Wspieraj Pana Nindyka

Co tu dużo mówić - chciałbym docierać ze swoimi treściami do jak największego grona czytelników. Dlatego jeżeli doceniasz to, co robię, to proszę Cię o udostępnianie moich tekstów dalej oraz o polubienia i komentowanie moich postów w social mediach.

Możesz też mnie wesprzeć stawiając wirtualną kawę w serwisie BuyCoffee.to lub zostając moim Patronem. Zmotywuje mnie to do dalszej pracy nad prawdopodobnie najlepszą stroną o grach niezależnych na Switcha.



Partner strony:

Partnerem strony jest Forever Entertainment


Poprzedni wpis Następny wpis