LIVE A LIVE w pigułce

LIVE A LIVE w pigułce

nius

Fakty i ciekawostki dotyczące LIVE A LIVE na Nintendo Switch - najnowszego remake'u jRPG od Square Enix sprzed prawie trzech dekad.

Więcej o samej grze (historia, sylwetki twórców) przeczytasz w moim tekście zapowiadającym ten tytuł.

LIVE A LIVE to remake gry sprzed 28 lat. Ten jRPG został wydany na Super Famicoma i oficjalnie nie opuścił granic Japonii. Najważniejszą osobą, która odpowiedzialna była za powstanie tej gry (jak i obecnego remake'u) był Takashi Tokita - to on był odpowiedzialny później za stworzenie Chrono Triggera. Remake LIVE A LIVE pod względem wizualnym przypomina Octopath Traveller i Triangle Strategy ze względu na zastosowanie techniki HD-2D.

→ 15 lipca 2022, czyli na tydzień przed premierą gry, Square Enix opublikował finałowy zwiastun gry, który skutecznie podkręcił hype na ten tytuł.

→ Zapewne sporo osób ma zagwozdkę jak prawidłowo czytać tytuł tej gry. Tu z pomocą przychodzi japoński zapis w katakanie (ライブ・ア・ライブ), który wskazuje, że powinniśmy obydwa człony czytać jak /lajw/, tak jak w live music.

LIVE A LIVE ma siedem rozdziałów, a każdy z nich ma osobnego głównego bohatera i rozgrywa się w różnych epokach historycznych (np. Dziki Zachód, Japonia w czasach feudalnych, czasy współczesne lub bardzo odległa przyszłość). Jedyną częścią wspólną spinającą te osobne historie jest postać złej mocy zwanej Odio. Co istotne, poszczególne rozdziały można przechodzić w dowolnej kolejności. Mają one zupełnie inny klimat oraz sposób przejścia. Na nudę więc nie ma co liczyć. W zależności od tego jak będziemy grać, LIVE A LIVE można ukończyć w czasie od 18 do 30 godzin.

→ Dzięki temu, że poszczególne rozdziały LIVE A LIVE można przechodzić w dowolnej kolejności, Takashi Tokita w jednym ze swoich tweetów radzi pracującym/zajętym graczom jak warto ogrywać jego grę, by czerpać z tego tytułu jak najwięcej radości. W tygodniu, kiedy ma się mniej czasu, można ograć krótsze rozdziały - Teraźniejszość, Dziki Zachód oraz Odległą Przyszłość. W weekendy zaś, kiedy wolnego jest więcej, te dłuższe - czyli Prehistorię, Imperialne Chiny, Bliską Przyszłość i Japonię ery Edo.

→ Gra dostępna jest w wersji cyfrowej w Nintendo eShop w cenie 209,80 PLN, jak i fizycznej. Wersję pudełkową można kupić już od 189,00 PLN m.in. w Media Expert, x-kom.pl, Ultimie czy MediaMarkcie. Do wersji pudełkowej dodawane są dwa bonusy - karty z wizerunkami bohaterów oraz zakładka. Japońscy fani mogą też zakupić wersję kolekcjonerską LIVE A LIVE. W jej skład wchodzi soundtrack na dwóch płytach CD, artbook, gra planszowa, model robota do złożenia oraz torba. Całość kosztuje 22 000 JPY (ok. 755 PLN) i można zamówić na stronie japońskiego sklepu Squre Enix.

→ Jak można przeczytać w wywiadzie z Takashi Tokita, który przeprowadził serwis One More Game, oryginalna wersja gry z 1994 roku miała pojawić się również na Zachodzie. Niestety, słaba sprzedaż na rodzimym rynku (ok. 270 tys. egzemplarzy) spowodowała, że szefostwo Square się na to nie zdecydowało.

→ Czym wyróżnia się remake względem oryginału? M. in.:

  • nagrane zostały dialogi dla głównych bohaterów, jak i najważniejszych NPC,
  • soundtrack do gry został nagrany od nowa,
  • postacie zostały narysowane od nowa,
  • przebudowano rozgrywkę tak, by była dostosowana do współczesnego gracza,
  • poprawiono interfejs gry,
  • dodano mapę i radar,
  • poprawiono ogólne udźwiękowienie gry.

→ Jedna z piosenek w grze (Go! Go! Steel Titan!) śpiewana jest przez Hironobu Kageyama - japońskiego piosenkarza rockowego, który znany jest z wykonywania utworów do wielu seriali anime oraz tokusatsu (filmów i seriali z kaijū czy superbohaterskich). Najbardziej znanym utworem Kageyamy jest piosenka Cha-la, Head Cha-la, która posłużyła za muzykę w czołówce serialu Dragon Ball Z. Hironobu chciał w utworze z gry przekazać feeling produkcji anime z lat 90-tych i muszę przyznać, że faktycznie udało mu się to zrobić.

→ Naoki Ikushima, jeden z ilustratorów Square Enix, który odpowiedzialny był za grafiki do takich gier jak Octopath Traveler, Triangle Strategy czy Bravely Default II, przygotował obraz przedstawiający głównych bohaterów LIVE A LIVE. Cały proces powstawania pracy został pokazany przy akompaniamencie głównego motywu gry stworzonego przez Yoko Shimomurę.

→ W jednym z najnowszych wydań japońskiego magazynu Weekly Famitsu (nr 1755, który wyszedł 25 lipca) zamieszczona jest specjalna sekcja poświęcona LIVE A LIVE. Całość ma mieć objętość aż 42 stron. A tak prezentuje się okładka:

Okładka Weekly Famitsu z LIVE A LIVE

→ A jak już mowa o japońskich magazynach, to Famitsu oceniło remake LIVE A LIVE na 33/40 (8/9/8/8). Pojawiły się też recenzje w zachodnich serwisach - Nintendo Life dał grze 8/10, Game Informer 9/10, Nintendo World Report 7/10, a nasze rodzime PPE - 8/10.

LIVE A LIVE w japońskim Amazonie jest od kilku dni na pierwszym miejscu listy bestsellerów w kategorii Gry wideo.

LIVE A LIVE na liście bestsellerów japońskiego Amazona

→ W dniu premiery w japońskim sklepie BIC Camera w Shinjuku odbył się Launch Event, podczas którego można było kupić pudełkową wersję LIVE A LIVE z autografem Takashi Tokity, przybić z nim żółwika i zdobyć kartonowe pudełko wzorowane na to z czasów Super Famicoma (za dodatkowe 300 JPY).

Pan Nindyk

Spodobał Ci się ten tekst? Pomóż mi dotrzeć do nowych czytelników i podziel się nim ze swoimi znajomymi w mediach społecznościowych.

Jeżeli uważasz, że to co piszę jest dla Ciebie przydatne, to zapraszam do wsparcia mojej pracy poprzez postawianie wirtualnej kawy



Partner strony:

Forever Entertainment


Poprzedni wpis