Miyamoto, Tajiri i inne legendy

Miyamoto, Tajiri i inne legendy

recenzja

Recenzja książki Legendy gier wideo Bartłomieja Kluski.

W ostatnim czasie obrodziło nam sporo książek o tematyce giereczkowej. Tu przoduje przede wszystkim wydawnictwo Open Beta, które co kilka miesięcy wydaje bardzo fajne tytuły. W międzyczasie Wydawnictwo Znak wypuściło na rynek autobiografię Sida Meiera.

Do tego grona postanowiło dołączyć nowe wydawnictwo - Gamebook. Zostało ono założone przez zespół Eurogamer.pl i ma wkrótce zaoferować miłośnikom gier wideo zarówno autorskie publikacje, jak i dotąd niepublikowane w Polsce propozycje zagraniczne.

Pierwszą książką, która została wydana nakładem tego wydawnictwa jest Legendy gier wideo Bartłomieja Kluski. Znajdziemy w niej 20 historii najwybitniejszych twórców gier, m. in. Shigeru Miayamoto, Erica Chahi, Roberty Williams, Chrisa Robertsa, Davida Brabera, duetu Romero i Carmack czy Hideo Kojimy.

Przykładowe strony z książki 'Legendy gier wideo'

Historia każdych z tych osobistości świata gier wideo wzbogacona jest licznymi cytatami pochodzącymi z wywiadów dla magazynów czy serwisów giereczkowych oraz osiami czasu. Dzięki temu my, jako czytelnicy, możemy poznać kontekst i tło danej opowieści oraz tego, jaki wpływ miała dana osoba na innych twórców i gry. Dzięki takiemu ficzerowi ma się szersze spojrzenie na wycinek growej historii czy dany gatunek.

Przykładowe strony z książki 'Legendy gier wideo

To, co istotne to to, że całość bardzo dobrze się czyta. Ale nie ma się czego dziwić. Za spisanie tych dwudziestu biografii odpowiedzialny jest Bartłomiej Kluska. Jeżeli jesteś (lub byłeś) czytelnikiem takich magazynów jak Pixel, PSX Extreme czy CD-Action, to zapewne to nazwisko nie jest Ci obce. Bartłomiej potrafi przekazywać “historyczną” wiedzę w bardzo ciekawy i lekki sposób. Kolejne zdania, akapity i rozdziały czyta się z czystą przyjemnością.

Na uwagę zasługuje również minimalistyczna i przyjemna dla oka szata graficzna książki oraz ilustracje autorstwa Tomka Kleszcza, które są po prostu świetne. Przy okazji pewna ciekawostka. Zbigniew Jankowski, wydawca Legend gier wideo, początkowo chciał “zatrudnić” AI do stworzenia ilustracji do tej książki. Jak pisze na stronie Eurogamer.pl wyniki były ciekawe, jednak nie do końca zadowalające. Przede wszystkim styl ilustracji nie był spójny, a i wygenerowane obrazy nie zawsze były idealne. Dlatego też ostatecznie zdecydował się na prace realnego rysownika, który nie dość że stworzył spójne stylowo ilustracje, to również takie, które z przyjemnością się ogląda i od razu wiadomo kogo przedstawiają.

Przykładowe strony z książki 'Legendy gier wideo

Czy jest jakiś minus tej książki? Chyba tylko jeden - za mało sylwetek 😉 Z chęcią bym jeszcze poczytał o Ronie Gilbercie, Hironobu Sakaguchim, Masahiro Sakurai’u, Jordanie Mechnerze czy Paulu Cuisset. Ale jak sam zastrzegł autor książki we wstępie:

Trzeba przy tym zastrzec, że nie jest to wybór kompletny, a nieobecność na liście bohaterów nie świadczy o mniejszych zasługach i dokonaniach tych pominiętych. Bez trudu można by powiększyć książkę co najmniej o kolejnych dwadzieścia nazwisk (a ślady tego widać choćby w stanowiących dodatek do rozdziałów osiach czasu); ograniczony objętością publikacji i czytelniczą wytrzymałością, zmuszony byłem jednak dokonać selekcji. Klucz jest bardzo osobisty: w książce są ludzie, których cenię, i gry, w które lubię grać.

Mam jednak nadzieję, że jeżeli Bartłomiej Kluska zdecyduje się na napisanie kolejnej książki z tej serii, to wspomniane przeze mnie osoby tym razem się w niej znajdą.

Przykładowe strony z książki 'Legendy gier wideo

Czy Legendy gier wideo można uznać za książkę idealną? Prawie, ponieważ znalazłem dwa drobne błędy w treści oraz znajdzie się kilka nieścisłości w stylowaniu tekstu (raz tytuł gry jest pisany kursywą, by zdanie czy dwa dalej już nie). Mimo wszystko te drobne niedociągnięcia nie rzutują negatywnie na mój odbiór książki Bartłomieja Kluski.

Tak więc jeżeli ktoś interesuje się grami wideo, to myślę że obowiązkowo powinien sięgnąć po tę pozycję. Nawet, jeżeli kojarzy się fragmenty biografii poszczególnych twórców, to opowieści Bartłomieja czyta się naprawdę przyjemnie. Młodsi czytelnicy zaś, którzy nie mieli okazji poznać klasyki z lat 80-tych i 90-tych, będą mogli zaznajomić się z sylwetkami osób, które miały znaczący wpływ na rozwój gier wideo i ich ulubione tytuły.

Ja ze swojej strony gorąco polecam Ci lekturę Legend gier wideo - nie powinieneś się zawieść.

Autor: Bartłomiej Kluska
Wydawca: Gamebook
Data wydania: 24 maja 2023
Liczba stron: 250
Cena: 49,90 PLN (książka) / 39,90 PLN (ebook) / 84,90 PLN (zestaw książka + ebook)

Pobierz fragment książki "Legendy gier wideo" w PDF

Zamów książkę 'Legendy gier wideo'

Dziękuję wydawcy za wcześniejsze udostępnienie wersji recenzenckiej książki.

Podaj dalej:


Pan Nindyk

Spodobał Ci się ten artykuł?

Możesz wesprzeć mnie stawiając wirtualną kawę na buycoffee.to lub na Patronite.

Zmotywuje mnie to do dalszego pisania o najciekawszych grach niezależnych na Nintendo Switch.



Partner strony:

Partnerem strony jest Forever Entertainment


Poprzedni wpis Następny wpis