Solidna dawka konsolowej historii autorstwa Evana Amosa.
Jeszcze kilka lat temu mogliśmy pomarzyć o polskojęzycznych książkach związanym z giereczkowem. A teraz? Wydawnictwo Open Beta regularnie wydaje książki o ważnych dla gamedevu twórcach gier. APN Promise wypuszcza na rynek Wielką Księgę Mario i Historię Pokemonów. I w końcu mamy Wydawnictwo Gamebook, którego nakładem wyszło już Legendy gier wideo Bartłomieja Kluski oraz nie tak dawno Konsole do gier 2.0. Ilustrowana historia od Atari do PlayStation Evana Amosa. I dziś będzie właśnie o tym drugim albumie.
Wystarczy wziąć tę książkę w rękę, by zobaczyć i poczuć, że mamy tu do czynienia ze świetnie wydaną pozycją - solidne ponad 300 stron zamknięte w twardej, lakierowanej okładce, która na obrazku pada z NES-a ma chropowatą strukturę imitującą plastik zastosowany w padzie. Niby bajer, ale robi on wrażenie.
Co zaś znajdziemy w środku? Omówienie dziewięciu generacji konsol i mikrokomputerów, które trafiły na rynek w tej czy innej części globu i cieszyły graczy tysiącami godzin spędzonymi przy nich. Znajdziemy tu takie klasycznych sprzętów jak konsole do Ponga, Atari 2600, NES, SNES, Game Boy, Playstation czy Sega Saturn, a kończąc na Xbox Series X, PS5 i Nintendo Switchu. Nie zabrakło też takich "wynalazków" jak RDI Halcyon, Bandai Playdia czy Watara Supervision.
Wszystkie te sprzęty zostały opatrzone krótkim opisem wraz ze szczegółowymi danymi (jak np. informacjami o procesorze, wbudowanej pamięci czy ilości wydanych na dany sprzęt gier) oraz pięknymi i szczegółowymi zdjęciami. Bo to one stanowią clou tego albumu. Co więcej, część z prezentowanych konsol została "rozebrana" i możemy zobaczyć z jakich elementów się składała. Takie "rozkładówki" naprawdę robią wrażenie. No ale wiadomo, podtytuł Ilustrowana historia od Atari do PlayStation do czegoś zobowiązuje i nie jest on przesadzony.
Oprócz omówienia ponad 140 konsol i mikrokomputerów znalazło się też miejsce na kilka pomniejszych tekstów towarzyszących - o krachu branży gier wideo w 1983 roku, współczesnych wersjach retro konsol w wersji mini czy też emulacji. Oczywiście nie wyczerpują one do cna tematu, ale są dobrym początkiem dla kogoś, kto będzie chciał później zgłębić dany fragment historii elektronicznej rozrywki.
Czy jest coś, do czego można się przyczepić? Chciałbym, ale... jakoś nie mogę. Konsole do gier 2.0. Ilustrowana historia od Atari do PlayStation pod każdym względem jest świetnie wydanym albumem - i to zarówno technicznym, jak i merytorycznym. Do tego spora garść różnych ciekawostek i przepiękne zdjęcia. Co tu dużo mówić - album Konsole do gier 2.0 jest pięknym podręcznikiem historii elektronicznej rozrywki, który warto mieć w swojej biblioteczce.
Autor: Evan Amos
Wydawca: Gamebook
Data wydania: 31 października 2023
Liczba stron: 312
Cena: 129,90 PLN
Zamów album Konsole do gier 2.0. Ilustrowana historia od Atari do PlayStation
Dziękuję Wydawnictwu Gamebook za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.
Podaj dalej: Wspieraj Pana Nindyka Partner strony:
Co tu dużo mówić - chciałbym docierać ze swoimi treściami do jak największego grona czytelników. Dlatego jeżeli doceniasz to, co robię, to proszę Cię o udostępnianie moich tekstów dalej oraz o polubienia i komentowanie moich postów w social mediach.
Możesz też mnie wesprzeć stawiając wirtualną kawę w serwisie BuyCoffee.to lub zostając moim Patronem. Zmotywuje mnie to do dalszej pracy nad prawdopodobnie najlepszą stroną o grach niezależnych na Switcha.