Johan Vinet: To nie będzie gra, która przeszkodzi Ci w nadrobieniu zaległości

Johan Vinet: To nie będzie gra, która przeszkodzi Ci w nadrobieniu zaległości

wywiad

Rozmowa z Johanem Vinet o jego nadchodzącej grze Castaway.

Już 16 sierpnia w eShopie pojawi się Castaway - nowa gra twórcy świetnej filmowej platformówki LUNARK. Na kilka dni przed premierą udało mi się złapać Johana Vinet na krótki wywiad, w którym opowiedział mi o swoim najnowszym dziele.

Pan Nindyk: Cześć Johan i dziękuję, że znalazłeś dla mnie czas. Miałem już okazję z tobą rozmawiać na początku 2023 roku, zaledwie dwa miesiące przed premierą „LUNARK”. Twoja debiutancka gra zebrała wiele bardzo pozytywnych recenzji (sam dałem jej maksymalną ocenę). Ale jak Ty, jako twórca tej gry, oceniasz ją z dzisiejszej perspektywy? Czy jesteś zadowolony ze sprzedaży i opinii graczy?

Johan Vinet: Cześć! Dziękuję za ten wywiad i zainteresowanie moimi projektami, a zwłaszcza emocje wokół LUNARK. Jestem bardzo dumny z przyjęcia, jakie spotkało tę grę po wydaniu. Wiedziałem, że to bardzo niszowa gra i moją główną troską było przygotowanie najlepiej jak potrafię oczekiwań prasy i graczy poprzez wyjaśnienie, czym jest LUNARK.

Wielu graczy zaznajomionych z filarami gier wideo, które zainspirowały LUNARK, zauważyło odniesienia i miłość okazaną tym arcydziełom, ale rozpoznało także własną tożsamość gry. Z perspektywy czasu dostrzegam zarówno mocne, jak i słabe strony mojej gry, a krytykę uważam za bardzo szczerą. Uczę się z tym żyć.

Przejdźmy teraz do Twojego najnowszego projektu – jaka historia kryje się za „Castaway”? Jeśli dobrze pamiętam, powiedziałeś kiedyś, że kilka lat temu stworzyłeś prototyp tej gry na platformę Pico-8.

Był to mały projekt Pico-8, który stworzyłem w 2016 roku, a kodowaniem zajmował się znajomy. Ostatecznie porzuciliśmy ten projekt z kilku powodów.

Prototyp Castaway na Pico-8 Prototyp Castaway na Pico-8 Prototyp Castaway na Pico-8

Podczas produkcji LUNARK potrzebowałem od czasu do czasu zmiany tempa, więc zacząłem konwertować Castaway do GameMakera, zachowując jego oryginalny wygląd. Dopiero po wydaniu LUNARK zdecydowałem się zamienić go w projekt komercyjny, rozszerzając nieco zakres gry, nieznacznie udoskonalając poziomy, a także dodając tryb Survivor (który odblokowuje się po ukończeniu trybu Story), jak i różne poziomy trudności.

Patrząc na screeny i zwiastun "Castaway" widać, że główną inspiracją były gry 2D z serii "The Legend of Zelda" z SNES-a i ery GB/GBA. Ale czy są jeszcze jakieś inspiracje z innych gier lub filmów?

Rzeczywiście, Castaway jest niezaprzeczalnie hołdem dla The Legend of Zelda: Link’s Awakening, mojej ulubionej gry tej serii. Inne inspiracje to naiwny, uroczy i kolorowy świat komiksów zmarłego Akiry Toriyamy, takich jak Dragon Ball i Dr. Slump, a także krótkie i przyjazne gry pokroju A Short Hike. Tryb Survivor w Castaway jest inspirowana takimi grami jak Downwell i Flinthook.

W wielu swoich postach w mediach społecznościowych, opisując “Castaway”, używasz określenia „mała gra”. Czego więc dokładnie gracze mogą się po niej spodziewać?

Castaway składa się z dwóch gier. Pierwsza to klasyczna przygodowa gra akcji w stylu Zeldy, z mapą świata i trzema lochami. Gracz musi odzyskać psa, który został porwany przez trio wściekłych pterodaktyli. Aby to zrobić, musi znaleźć trzy bronie, które pozwolą mu uzyskać dostęp do trzech lochów i pokonać trzech bossów. Doświadczonemu graczowi tryb ten powinien zająć od 45 do 90 minut.

Robiąc to odblokują tryb Survivor, który obejmuje 50-piętrową wieżę, którą należy oczyścić z wrogów. Podczas tej przygody należy zbierać złote monety, aby ulepszyć swój ekwipunek. Wyobrażam sobie, że doświadczony gracz będzie potrzebował godziny lub dwóch, aby zebrać doświadczenie potrzebne do dotarcia na szczyt wieży.

Tryb Survivor w Castaway

Jako rodzic ważne było dla mnie zaprojektowanie gry, która pozwoliłaby młodym graczom wejść w ten gatunek. Dlatego też uwzględniłem bardzo zróżnicowane tryby trudności, takie jak tryb pacyfistyczny lub niezwyciężony. Jednocześnie przygotowałem ofertę dla bardziej doświadczonych graczy, oferując „tryb niesprawiedliwy” (zabicie jednym trafieniem) i tryb dla speedrunnerów.

Dziś szukam krótkich i słodkich gier dających przyjemne doznania, które mnie satysfakcjonują, bez uzależniających mechanik czy sztucznie dodanej regrywalności. W takim duchu powstał właśnie Castaway. To nie będzie gra, która przeszkodzi Ci w nadrobieniu zaległości z backlogu 😊

“Castaway” zostanie opublikowany osobiście przez Ciebi – skąd taka decyzja, skoro „LUNARK” został wydany przez WayForward?

Nie uważałem za konieczne angażowanie wydawcy do Castaway. Zdobyłem doświadczenie przy LUNARK i czułem się komfortowo z pomysłem samodzielnego wydania tak małej gry na Steamie.

Przerywnik w Castaway

Dopiero po ujawnieniu pracy nad Castaway w kwietniu zdałem sobie sprawę, że wersja konsolowa była bardzo oczekiwana. Tweet zapowiadający Castaway to prawdopodobnie jedyny mój tweet, który wywołał najwięcej emocji, dzięki czemu w niecały tydzień tytuł ten trafił do ponad 10 000 list życzeń. Na szczęście zwróciła się do mnie ekipa ShipMates - moi znajomi z Quebecu, którzy zaoferowali przygotowanie portu na konsolę. Dzięki nim gra będzie dostępna na wszystkich współczesnych platformach już 16 sierpnia.

„Castaway”, podobnie jak „LUNARK”, powstał w Game Makerze, co oznacza, że jest to świetne narzędzie do tworzenia różnych gier. Ale czy Twoim zdaniem jest to dobry silnik dla początkujących deweloperów, którzy chcą stworzyć swoją pierwszą grę?

GameMaker jest wyjątkowy, jeśli chcesz tworzyć gry 2D. Społeczność jest bardzo pomocna, a sieć jest pełna wszelkiego rodzaju samouczków. Dużym plusem jest także model ekonomiczny.

Castaway zadebiutuje na Switchu 16 sierpnia

Na koniec spójrzmy może w kryształową kulę, aby poznać przyszłość. Co planujesz robić po wydaniu „Castaway”? Może jakaś dodatkowa zawartość dogry? Albo rozpoczniesz prace nad ktorymś z innych Twoich prototypów Pico-8?

Hahaha… Myślę, że skończyłem z prototypami Pico-8! Mówiąc poważniej, Castaway zostało zaprojektowane jako gra epizodyczna. Mam nadzieję, że sprzedaż gry pozwoli mi na pełną pracę nad kolejnymi odcinkami. Każdy odcinek będzie skupiać się na innej postaci i charakteryzować się będzie inną mechaniką rozgrywki. Idealnie byłoby, gdyby ta mała grupa zebrała się w ostatnim odcinku, aby podsumować wielkie zakończenie. Ale cóż, rynek gier niezależnych jest tak niepewny, że czas pokaże!

Trzymamy zatem kciuki za sukces “Castaway”! Jeszcze raz dziękuję za poświęcony mi czas.

Castaway

Castaway

Deweloper: Canari Games
Wydawca: Canari Games
Data wydania: 16 sierpnia 2024
Waga: 81 MB
Cena: 32 PLN


Kup Castaway w Nintendo eShop


Podaj dalej:


Pan Nindyk

Wspieraj Pana Nindyka

Jeśli spodobał Ci się ten tekst, to będę wdzięczny za postawienie mi wirtualnej kawy lub zostanie moim patronem. To mnie zmotywuje do dalszego pisania i tworzenia prawdopodobnie najlepszej polskiej strony o grach niezależnych na Nintendo Switch.



Partner strony:

Partnerem strony jest Forever Entertainment


Poprzedni wpis Następny wpis